!

Baanstatus  >

Nieuwsberichten 2024 Commissie Natuur

26-04-2024 11 mei Birdwatching

De ruim 125 leden die deelnemen aan de whatsapp groep ‘gespot’ zullen het in de app al hebben gezien: de vogels op onze baan hebben de lente in de bol. Diverse broedvogels laten zich juist in deze tijd van het jaar van hun mooiste kant zien en horen. Zo proberen de mannetjes concurrenten te verjagen en vrouwtjes te versieren. Door onze locatie langs de kust en de combinatie van open duin en duinbos is er op onze baan een breed scala aan vogels te bewonderen.

Wil je deze avifauna van de Noordwijkse zelf ook eens goed beleven, dan kan je op 11 mei onder deskundige begeleiding van leden van de Vereniging voor Natuur- en Vogelbescherming Noordwijk (“VNVN”) mee de baan in. Geniet van de zang van de nachtegaal en de zanglijster, leer het verschil herkennen tussen de fitis en de tjiftjaf en krijg uitleg over de monitoring en bescherming van vogels in de Noordwijkse duinen.

We verzamelen op zaterdag 11 mei om 6 uur (vogels zijn nu eenmaal in de vroege ochtend het meest actief) en maken dan in groepjes een wandeling door de baan. Na afloop serveert het team van Kevin een ontbijtje. Voor degenen die dat leuk vinden kan er aansluitend nog 9 holes worden gespeeld. Starttijden zijn daarvoor gereserveerd.

De zang van de vogels horen gaat zeker lukken, maar wil je ze ook mooi zien dan raden wij aan om een verrekijker mee te brengen. Heb je die nou niet, ook geen probleem. Er zijn altijd verschillende verrekijkers aanwezig in de groep die kunnen worden geleend.

Aanmelden: per email bij Marieke van Rhijn: m.van.rhijn@xs4all.nl.
Verzamelen: 11 mei om 6:00 uur op de parkeerplaats.
Kosten: 12,50 euro (ontbijt).
Meenemen: verrekijker.

Ook indien je wilt worden toegevoegd aan de whatsapp groep ‘gespot’ kan je een e-mailtje sturen naar Marieke. In deze whatsapp groep komen met regelmaat mooie natuur waarnemingen voorbij uit de baan (meestal met foto en toelichting).

01-03-2024 Konijnenburchten in beeld

Deze week is Diederik Soffers gestart met zijn onderzoek naar de konijnenburchten op ons terrein. Diederik is vierdejaars student aan de Aeres Hogeschool Almere, en doet dit onderzoek in het kader van zijn laatste jaar toegepaste biologie.

Met het onderzoek naar de burchten (de holenstelsels waar families van konijnen verblijven) proberen we meer te weten te komen over de exacte verblijfplaats en de wisselwerking tussen de aanwezige omgevingsfactoren. Omdat de burchten zich vooral in (diepe) rough bevinden, zal hij zich niet snel in een speellijn bevinden, maar de komende weken graag even alert bij die ene afzwaaiende bal. Eind maart verwachten we dat Diederik met het veldonderzoek klaar is.

12-01-2024 Hoogwater in de duinen

Met enige spot zeg ik op hole twee vaak tegen mijn gasten van de polderbanen: “Kijk, daar in de verte rechts, onze waterhindernis!” De laatste tijd laat ik dat achterwege, onze baan is immers zelf bijna aan het “verworden” tot een polderbaan. De vele regen en de hoge grondwaterstand speelt onze baan danig parten. Onze Coursemanager Richard schreef er al over in de vorige nieuwsbrief. Het is iets wat op dit moment in het hele duingebied speelt en wat veel vragen oproept, vragen die voor een deel hier beantwoord worden in een goed artikel op de website Nature Today. Interessant om te lezen. Sowieso een mooie website voor iedereen die in natuur geïnteresseerd is. Meld je aan en je wordt regelmatig via de mail op de hoogte gehouden van allerlei nieuws over de natuur wereldwijd.

Sluit venster